Start van de BBL Leercarrousel: Samenwerken aan toekomstbestendige Wmo-zorg
Het personeelstekort binnen de Wmo is een groeiende uitdaging voor veel organisaties. Vooral binnen de ambulante begeleiding en dagbesteding is er een groot tekort aan goed opgeleide medewerkers. Dit wordt versterkt door het feit dat veel opleidingen niet volledig aansluiten bij de praktijk in het werkveld.
Om deze kloof te overbruggen en toekomstige professionals beter voor te bereiden, is in Emmen een unieke samenwerking ontstaan. Verschillende netwerkpartners, waaronder Zorggroep de Hooimijt, Cosis, MicksArt, Stichting Effect, de Toegang, De Beek, Huize Odoorn, ’s Heerenloo, ZorgZaak en Krysant, hebben de handen ineengeslagen om de BBL Leercarrousel te ontwikkelen.

Wat is de BBL Leercarrousel?
De BBL Leercarrousel biedt leerlingen een bijzonder traject waarin zij tijdens hun opleiding ervaring opdoen bij verschillende Wmo-organisaties. Dit stelt hen in staat om meerdere kanten van het werkveld te verkennen. De leerlingen werken samen met ervaren professionals en begeleiden cliënten bij hun dagelijkse activiteiten. Hierdoor ontwikkelen zij een brede en rijke praktijkervaring, terwijl ze direct een waardevolle bijdrage leveren aan het welzijn van cliënten.
Waarom deze aanpak?
Onze ervaring met BBL-leerlingen leert dat zij behoefte hebben aan variatie en verdieping binnen het werkveld. Door hen op deze manier op te leiden, starten zij straks goed voorbereid en direct inzetbaar op de arbeidsmarkt. Bovendien begrijpen zij wat het écht betekent om binnen de Wmo te werken, dankzij de brede praktijkervaring die zij opdoen.
De BBL Leercarrousel is een voorbeeld van hoe samenwerking tussen organisaties kan bijdragen aan het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. Samen bereiden we een nieuwe generatie professionals voor die klaarstaat om het verschil te maken binnen de Wmo.
Met dit initiatief zetten we een stap richting een toekomst waarin de Wmo niet alleen goed functioneert, maar ook een aantrekkelijke werkplek blijft voor aankomende talenten.